Transcendental Meditation (TM) och det verkliga syftet med utbildning: skolelevens fulla utveckling
Fler än 700 skolor använder redan TM, med statligt stöd i alltfler länder. I Sverige snart?
På den här sidan kan du finna:
– Hänvisningar beträffande TM:s framgångar inom utbildningsområdet
– En översikt över de 32 vetenskapliga forskningsstudier som utförts om TM inom utbildning
– Varför TM är hemligheten bakom en mycket framgångsrik skola
– några videor med nyhetsrapporter
Några referenser angående framgången för TM inom utbildningsområdet
– New York Times, som placerade “TM i skolor” högst upp på sin lista över de bästa idéerna för 2005 (se NY Times artikel Accredited Bliss ). Detta är bara en av dussintals mycket positiva rapporter i media om effekten av TM i skolan.
– Den brasilianska regeringen, som beslutat att införa TM i alla 38.000 av de offentliga skolorna i landet, för mer än 30 miljoner elever.
– Den ansvarige för 20.000 anställda i San Franciscos utbildningssystem, uttrycker en passionerad vädjan att införa TM i alla skolor i USA, efter ett antal mycket lyckade TM experiment i sin egen stad (för mer info och videon av hans tal, se TM i San Fransisco
– Mer än 700 skolor världen över använder redan Transcendental Meditation.
– Många kända personer stöder Transcendental Meditation i skolan – bland annat David Lynch, Paul McCartney, Clint Eastwood, Ellen Degeneres, och George Lucas.
Det verkliga syftet med utbildning
Det verkliga syftet med utbildning är skolelevernas fulla utveckling
Transcendering åstadkommer att man uppnår det verkliga målet för utbildning, på ett mycket enkelt sätt: att till fullo utveckla skoleleven, i stället för att bara försöka fylla det med så mycket information som möjligt, information som alltför ofta ändå snabbt blir föråldrad.
I avsnittet om Hjärnans utveckling på den här webbplatsen kan du läsa om hur upplevelsen av transcendering skapar utveckling av hela hjärnan, vilket gör det möjligt för IQ och kreativitet att växa mycket snabbare än för andra skolelever. ADHD-symtom försvinner spontant, och till och med mobbning och våld minskar spontant och försvinner.
Och den fulla utvecklingen av skoleleven går ännu mycket längre än till att bara omfatta hjärnpotential. Det finns andra aspekter som är lika viktiga och där upplevelsen av transcendering tycks ha en lika signifikant effekt: självförtroende, moraliskt resonerande och förmågan att utveckla harmoniska relationer med andra (se avsnittet Bättre relationer); mental hälsa och balans (se avsnittet Hjärnans utveckling), och fysisk hälsa (se En ny definition för hälsovården). Alla dessa aspekter tillsammans skapar ett framgångsrikt liv, och genom att dyka in till livets källa (vilket transcendering gör det möjligt att nå fram till), blir alla dessa aspekter förbättrade samtidigt.
Vetenskaplig forskning
Alla effekter av TM i utbildningen har bekräftats av dussintals vetenskapliga forskningsstudier
Nyligen utforskades effekten av att utöva Transcendental Meditation som del av utbildningssystemet i San Francisco Unified School District. De fokuserade på ett tjugotal olika faktorer. Resultaten innefattade bland annat en betydande minskning av rädsla, depression och sömnsvårigheter, och hos elever och lärare, en bättre förmåga att hantera problem, en sänkning av sjukfrånvaron bland lärare och en spektakulär minskning av mobbning och våld i skolorna där TM-tekniken introducerades. Du hittar mer information om detta på CWAE webbplats.
Dessa är bara några av de dussintals studier som utforskar effekten av Transcendental Meditation på elever. För en fullständig överblick över all forskning (32 studier) och referenser, se TM forskning inom utbildningsområdet.
Dessa studier bekräftar att alla effekter av TM som forskning påvisat för vuxna, är ännu mer gällande för studerande. Forskningen fann:
– Ökad intelligens och kreativitet
– Förbättrade studieresultat
– Mindre stress i skolan
– Mindre dåsighet
– Förbättrat minne
– Snabbare inlärning av nya begrepp
– Bättre beteende eleverna sinsemellan
– Mer uppskattning av andra
– Bättre självförtroende
– Högre grad av självförverkligande
– Mer energi
– Förbättrad förmåga till moraliskt resonerande
– Förbättrad fysisk hälsa
Transcendera: Hemligheten bakom en mycket framgångsrik skola
Transcendental Meditation: Hemligheten bakom en mycket framgångsrik skola
Maharishi School of the Age of Enlightment (MSAE) i staden Fairfield, Iowa i USA, är en skola som alla andra, förutom att alla elever utövar Transcendental Meditation (TM) två gånger om dagen i 10 minuter tillsammans med läraren. Skolan har funnits i 25 år och var den första skolan i världen som använde det stressfria skolprogrammet. Elever som kommer till denna skola har en vanlig genomsnittlig intelligens men de ligger konsekvent bland de 1% bästa i USA på standardiserade tester och 95% går vidare till högskolestudier.
Varje år deltar skolan i olika statliga tävlingar tillsammans med 390 gymnasieskolor i delstaten Iowa, som har den högsta utbildningsnivån i USA. Eleverna på MSAE har vunnit mer än 120 statliga tävlingar inom sport, teater, matematik, fotografi, vetenskap, poesi, lingvistik m.fl.
I den årliga globala tävlingen ”Destination Imagination,” som handlar om kreativ problemlösning, deltar omkring 100.000 av de mest kreativa studerande i världen. Den senaste 10 åren har studerande från MSAE vunnit fyra finaler och slutat i topp 10 i flera andra. Skolan är den enda i världen som nått så stora framgångar i denna tävling.
Skolans framgångar har inspirerat Oprah Winfrey att göra en dokumentär.
I slutet av år 2005 hade New York Times satt ”TM i skolan” högst upp på sin lista över de bästa idéerna under året. (Se NY Times artikel Accredited Bliss). Sedan dess finns TM-tekniken som en del av i skolarbetet i mer än 700 skolor runt om i världen, se bildspel:
Dr Ashley Deans, chef för denna skola, var nyligen i Belgien för att ge seminarier om TM i pedagogik. Mer än 2500 rektorer, lärare, föräldrar och andra intresserade personer deltog och flera skolor är i färd med att ta de första stegen för att genomföra programmet i sin skola.
Fler och fler kända personligheter stöder att TM används i skolan
David Lynch, filmregissör i Hollywood som själv har utövat Transcendental Meditation i nästan 40 år, blev så imponerad efter ett besök på MSAE, att han skapade en stiftelse, David Lynch Foundation, för att bidra till att Transcendental Meditation blir tillgänglig på fler skolor. Nyligen har detta utökats till program för fångar och arbetslösa bl.a. Andra kända personligheter (som också utövar TM själva) som öppet stöder denna stiftelse är bland annat Clint Eastwood, George Lucas, Martin Scorcese, Paul McCartney, Ringo Starr, Moby, Sheryl Crow, Eddie Vedder, Jerry Seinfeld, Russel Brand och Katy Perry.
Tack vare David Lynch Foundation har studerande i mer än 700 offentliga och privata skolor runt om i världen kunnat lära sig Transcendental Meditation. Och enbart i USA finns det fler än 1000 skolor på väntelistan, som vill införa programmet så snart som möjligt.
Målet är att starta ett sådant utbildningsprojekt i Sverige och så snart som möjligt.
För fler nyheter om TM i utbildningen gå till David Lynch Foundation hemsida (engelska)
Videoklipp: TM i skolor
NBC News (USA nationell tv): TM i utbildning i Detroit (engelska)
CBS Sunday Morning (USA nationell tv): Den mest framgångsrika skola i världen (engelska)
Hur kan en så enkel teknik göra så mycket?
Över 600 vetenskapliga studier bekräftar TM:s effekter på:
- Utveckling av hjärnan
- Hur TM fungerar
- ADHD
- Intelligens
- Kreativitet