Läkare svarar på frågor: TM och depression
Dr. William Stixrud, Ph.D., är klinisk neuropsykolog och chef för William Stixrud & Asociates i Silver Spring, Maryland, en grupp som specialiserat sig på inlärning, koncentrationssvårigheter och sociala/emotionella störningar. Dr. Stixrud har också en stödjande roll på fakulteten vid Children’s National Medical Center i Washington. Dr. Stixrud har många års erfarenhet av effekterna av Transcendental Meditation på depression.
Min tonårige son har allvarliga problem med depression. Kan TM vara till hjälp för honom?
Dr Stixrud: Vi vet att det finns en genetisk komponent till depression, men den största boven är stress. Experter definierar depression som ett oreglerad stressyndrom, vilket innebär att kroppens reaktion på stress – fly-eller-fäkta-reaktionen – fungerar inte som den ska. Den del av hjärnan som signalerar ett hot blir hyperaktiv; individen överreagerar. Så under en tid innan barnen blir deprimerade, känner de sig stressade, ofta ängsliga, och de upplever att världen är mer hotfull än den är i verkligheten. Med tiden blir stressresponsen ”utnött” och slutar upp att fungera som den ska. Den mekanism som är till för att skydda barnet börjar då i stället att ha motsatt verkan. Därför är TM till mycket stor hjälp
Är Transcendental Meditation något du kan rekommendera till dina patienter?
Dr Stixrud: Ja, och jag är inte den enda. En framstående expert inom området för utveckling av hjärnan och psykiska problem under barndomen gav en gång följande råd till en av mina unga patienter som ville ha medicin mot depression. Han sa: ”Du har min välsignelse så länge du gör tre saker: håller en regelbunden daglig rutin, ser till att du får tillräckligt med sömn och att du lär dig meditera”. Han sa detta eftersom han arbetade vid National Institute of Health, som hittills bidragit med 25 miljoner dollar för forskning på TM-tekniken. Han visste att när människor är deprimerade är deras stresshormoner ur balans. Detta kan förhindras genom att stärka stresstoleransen. Att utöva TM-tekniken två gånger om dagen hjälper ungdomar att få en ordnad rutin och att få nervsystemet att fungera bättre.